Ett “second life” för elbilsbatterier

Ett elbilsbatteri har betydligt mycket längre livslängd än vad man trodde för några år sedan. Utvecklingen går fort och batterierna blir både starkare och smartare hela tiden. Men vad händer med ett elbilsbatteri när det inte har kapacitet kvar för att sitta i en elbil längre? Går det att återanvända och till vad? Och i vilket utsträckning görs det idag?
Vi har pratat med Jonas Bergqvist som är försäljningschef på Trollhättan Energi för att lära oss mer om elbilsbatterier och deras “second life”.

Går det att återanvända ett elbilsbatteri?

Ja! De flesta batterier som används i elbilar idag är litiumjonbatterier. De är kostnadseffektiva och har en längre livslängd i en elbil än man trodde till en början. Idag pratas det om att ett elbilsbatteri har en livslängd på iallafall tio år vilket betyder att vi än så länge inte har så många elbilsbatterier att återanvända än, de flesta som finns sitter i en elbil och kommer göra det ett par år till.
Elbilsbatteriet i en bil som är gjord att gå ca 40-50 mil har ofta mycket kraft kvar efter den gjort sitt i en elbil. Då kan batteriet få ett “second life” och det betyder att det går att återanvända som energilager i andra applikationer tex i industrin, eller i hemmet.

Hur kan ett elbilsbatteri återanvändas i hemmet?

I hemmet finns två primära användningsområden som ett återanvänt elbilsbatteri hade kunnat användas till. Det ena är att flytta elenergi från dag till kväll och det andra är effektutjämning av elanvändningen.

Att flytta energi från dag till kväll:

Har ett hem en större solcellsanläggning produceras ofta mer el än vad man gör av med på dagen. I vanliga fall säljer man överskottet till sin elhandlare, men har man ett energilager kan man spara energin och använda den under kväll och natt. Man kan alltså flytta elen som solcellerna producerar under dagen och använda senare. På så sätt använder man i en högre grad sin egenproducerade el.

Effektutjämning:

När bergvärmepumpen eller elpatronen går igång i en villa får man ett stort effektuttag, och efter en stund så stängs den av och går på efter en stund igen.  Det är då det blir effekttoppar som är besvärliga för elnätet.
Ett hus drar normalt sätt 5kW, men kan under vissa korta stunder dra även 6 eller 7kW. Vid användning av ett återanvänt elbilsbatteri som energilager kan man se till att allt utöver 5kW dras från energilagret och på så sätt säkerställa att huset aldrig drar mer än så.

Hur vanligt är det?

Ett “second life” för ett elbilsbatteri är eftertraktat, men idag är det inte särskilt vanligt. Det är än så länge väldigt dyrt med elbilsbatterier som energilager vilket beror på att vi inte har så många batterier att återanvända, det är även dyrt att tillverka och tekniken är inte riktigt där än. Priserna kommer börja gå ner först vid 2025-2030 när elbilar börjar skrotas och batteriproduktionen kommer igång ordentligt i Europa och i Sverige.

Ett elbilsbatteri är en resurs som sitter i alla elbilar och jag är övertygad om att man i framtiden kommer använda dom till ännu mer när dom inte längre räcker som kraftkälla i en elbil. Batteriet har fortfarande ett värde och en funktion: som energilager till en början och därefter vid återvinning och i slutändan vid nyproduktion av nya batterier.

Vi blir duktigare och duktigare på att återanvända våra gamla batterier och det ska bli oerhört spännande att se hur gamla elbilsbatterier kommer att få andra liv i framtiden.