Nya krav på dubbfria däck
Enligt de nya reglerna får vinterdäck som introducerats på marknaden innan 1 juni 2019, och som saknar den så kallade alptoppssymbolen (3PMSF-symbolen), bara användas fram till och med den 30 november 2024. Detta gäller främst dubbfria däck, även kallade friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck.
Vem berörs?
De nya reglerna gäller främst dubbfria däck på personbilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Däck som är märkta med enbart M+S (Mud and Snow) kommer att vara tillåtna fram till och med 30 november 2024. Efter detta datum måste däck vara märkta med alptoppssymbolen med snöflinga för att betraktas som godkända vinterdäck.
För släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo gäller M+S-märkningen som vinterdäck fram till och med 30 november 2028, förutsatt att de är särskilt framtagna för vinterkörning. För fordon som väger över 3 500 kilo träder liknande krav i kraft från och med 1 december 2024. Däck på dessa fordon måste vara antingen dubbade eller märkta med alptoppssymbolen om de sitter på framaxeln eller drivande axel.
Fakta om vinterdäck
- För personbilar måste mönsterdjupet på vinterdäcken vara minst 3 millimeter vid vinterväglag.
- Släpvagnar ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
- Fordon med en totalvikt över 3 500 kilo ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter.
- Länder som Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg kräver redan 3PMSF-märkta däck (alptopp/snöflinga) och fler länder förväntas följa.
Dubbdäckens användning
Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april, men kan också användas under andra tider om det råder eller befaras bli vinterväglag. Dubbdäck omfattas inte av de nya kraven för dubbfria däck.
Inför den kommande vintersäsongen är det viktigt för bilägare att vara medvetna om dessa nya regler för att undvika problem och för att säkerställa att deras däck uppfyller de senaste kraven.
Läs mer om vinterdäck hos Transportstyrelsen.