I laglig mening är det faktiskt okej att köra på hur gamla däck som helst så länge de uppfyller mönsterdjupsgränsen. Men man ska helst inte köra på däck som är över sex år gamla, gummit hårdnar nämligen med tiden och greppet blir sämre. Du kan enkelt kolla upp däckens fysiska ålder genom en märkning som återfinns på alla däck. De första två siffrorna står för tillverkningsvecka och de andra står för tillverkningsår.
Men självklart finns det en mängd andra faktorer som spelar in på dina däcks livslängd än bara den fysiska. Hur många mil däcken har rullat är också ett sätt att uppskatta dess ålder. Sommardäck av god kvalitet ska du kunna köra på i ungefär 5-6000 mil, förutsatt att de utsätts för normalt slitage.
Om du har två däck som är sämre och två som är bättre, så bör de däck som har det mest optimala mönsterdjupet eller dubbutsticket vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Glöm inte att kontrollera mönsterdjupet
Upp till tre år gamla däck brukar räknas som nya men om du kör mycket och dessutom på underlag som sliter på däcken måste du kontrollera mönsterdjupet lite extra. Den lagliga gränsen för sommardäck är 1,6 mm och för vinterdäck är gränsen 3 mm. Tänk på att planera ett däckbyte en bra stund innan du faktiskt har nått den lagliga gränsen.
För att hålla dina däck i gott skick ska du se till att upprätthålla rätt justering för hjulen och axlarna, regelbundet kontrollera däcktrycket och se till att rotera på däcken.